13.9.2015

AJATUKSIA POSITIIVISUUDESTA

IMG_2019 Minua ollaan usein sanottu positiiviseksi ihmiseksi. Olen ollut otettu tästä kehusta, mutta samalla myös hämmentynyt. Miten niin minua voidaan pitää positiivisena, vaikka olen kaikkea muuta kuin värikkäisiin vaatteisiin pukeutuvat ja pirteät kirjaston satutädit, ja saatan valittaa siitä, etten osaa päättää mitä jäätelöä ottaisin?
Niinpä päätin ottaa tämän asian mietintään. Totesin, että positiivisuus on elämänasenne ja pirteys taas tunnetila. Niiden ei tarvitse kulkea käsi kädessä keskenään, vaikka itse niin ajattelin. Minä siis oikeastaan olenkin positiivinen ihminen...
No, listaan nyt pari ihan arkipäivän neuvoa positiivisuuteen, jotka olen itse huomannut toimiviksi.

IMG_1971 Jokainen päivä voi olla unelmapäivä. Jokaisen päivän voi ajatella kahdella tavalla: joko keskittymällä hyviin tai huonoihin puoliin. Masentava marraskuinen räntäkeli, aikainen aamuherätys, tylsiä oppitunteja... Tai vaihtoehtoisesti enemmän aikaa kivoille jutuille aikaisen heräämisen takia, lähestyvä joulu yms. 
Itse olen yrittänyt ajatella päivien positiivisia puolia, vaikka se ei aina olekaan niin helppoa. Mutta yrittäminen on kyllä kannattanut, nimittäin aamulla tylsältä tuntuneesta päivästä voi tulla aivan mahtava. Ja välillä minulle on näin käynytkin.
Samasta aiheesta kirjoitin reilu vuosi sitten postauksen täällä.

Iloitse siitä, mitä sinulla jo on. Välillä on hyvä pysähtyä miettimään, miten moni asia on oikeasti jo hyvin. Esimerkiksi minä iloitsen siitä, että olen löytänyt läheisiä ystäviä, olen käynyt monilla kivoilla matkoilla, vaatekaapissani on vaikka mitä ihania vaatteita yms.
Tähän samaan sarjaan kuuluu myös kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittaminen. Listaat siis ylös joka ilta esim. 5 päivän aikana tapahtunutta asiaa, joista voit iloita. Ne voivat olla ihan pieniä juttuja, kuten "Aamulla paistoi aurinko", mutta myös suurempia juttuja, kuten jonkin unelman toteutuminen. Itse pidin jossain vaiheessa kiitollisuuspäiväkirjaa, mutta siitä pitäisi tehdä taas tapa.

IMG_2036 Positiivisuus on oma valinta. Tällä sivuan vähän samaa asiaa, minkä mainitsin jo ensimmäisessä kohdassa. Mutta, yleinen positiivisen fiiliksen ylläpitäminen kannattaa. Esimerkiksi, kun koulussa aloitetaan käsittelemään jotakin tylsää, ei kannata olla heti negativinen. Sen sijaan kannattaa lähteä sillä fiiliksellä, että "Mitäs uutta nyt voinkaan oppia". 
Minulle itselleni kävi jopa kerran niin, että innostuin kemian esitelmästä niin paljon, että suunnittelin sitä vapaa-ajallakin.

Tavoittele unelmiasi. Unelmointi piristää arkea. Kirjoittelin nimittäin eilen ylös unelmia jotka olen jo saavuttanut, unelmia jotka ovat pian toteutumassa sekä vielä haaveilun tasolla olevia unelmia. Ja piristi muuten päivää kummasti!
Tulevien ja jo tapahtuneiden unelmien listaus auttoi ymmärtämään, että kokoajan tapahtuu vaikka kuinka paljon ihania juttuja, tai ainakin jotain sellaista on pian tapahtumassa. Haaveilu sen sijaan toi lisäenergiaa, kun mietin unelmieni saavuttamiseen ihan konkreettisia (ja realistisia) tavoitteita.

6 kommenttia :

  1. Tää teksti oli niin hyvin kirjoitettu, tuntui niin kuin oisin valaistunut! :-D Tosi hyvää pohdintaa, voisin ottaa tästä opiksi ja olla positiivisempi. Kauniita kuvia ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana saada tällaista palautetta, motivoi jatkamaan :) Kiitos!

      Poista
  2. ihana postaus :)

    http://langatonyhteys.blogspot.fi/

    VastaaPoista